Blog

Latest Industry News

Naftový Touran 1.generace

Protože se dost často setkávám s otázkami ohledně auta pro rodinu v kategorii do 250.000Kč zkusím to nějak sesumírovat. Sám jezdím s Volkswageny už delší dobu a pohybuji se mezi lidmi co najedou 70-120.000km za rok, tudíž se tak trošku považuji za testovacího jezdce. Zmíněný VW Touran 1.generace prošel dvěma facelifty, ačkoliv se vzhledově moc neměnil, změn pod povrchem bylo opravdu hodně.

Motory s technologii vstřikovaní PD (PumpeDüse znamenají doslova „čerpadlo-tryska” a to je přesně princip funkce těchto vstřikovačů – je to vysokotlaké čerpadlo a vstřikovač v jednom . Technologicky geniální a dokonce úspornější než nyní rozšířená technologie typu Common Rail pracující s tlakem paliva vznikajícím nezávisle na jednotlivých vstřicích do válců. Vysokotlaké čerpadlo plní společnou (common) hrazdu (trubku, lištu či dráhu – rail) palivem pod vysokým tlakem, kde zůstává palivo stlačené a je trvale připravené v palivovém potrubí. Z této hrazdy uvolňují jednotlivé elektromagneticky ovládané vstřikovací ventily potřebné množství paliva (dávku) pro každý válec motoru).

Bohužel PD je složité a málo spolehlivé – nedoporučuji. Technicky jde o zajimavé řešení a vynikali tahem a spotřebou. Horší to bylo i s kultivovanosti.

1.9TDI PD je docela dobrý motor, ale je poměrně hlučný a moc si nerozumí s filtry pevných častic a tam bychom narazili při dovozu na problém, protože prakticky všechny tourany prodané v Německu mají od roku 2007 filtr pevných částic. Taky bych řekl, že auto nemá úplně vhodně dimenzovanou spojku a hlavně setrvačník.

2.0TDI PD táhne opravdu krásně, ale odchazi na něm prakticky vše a problémy to bývají drahé. Pokud vypne jeden vstřik zastaví to cele auto. Elektrický svazek ke vstřikům je navic veden pod ventilovým víkem a je namočený v oleji, kterého teplota je třeba i 120 stupňů, takže si jistě dovedete představit jak drátky na to reagují a jejich skrat opět odstaví auto z provozu. Náhon olejového čerpadla může na hřídelce protočit a hrozí zadření motoru (lze řešit preventivní výměnou osmihranu na náhonu)

Já u Touranu doporučuji modelový rok 2011 a nahoru – je to takovy ten s jakoby hranatými světly. Má lépe odhlučněný interiér a jsou v něm použity kvalitnější plasty. Navíc už používá výhradně motory s technologii common-rail. Vzhledem k tomu, že vstřik mezi spodní a horní uvratí pístu rozpráší naftu na několikrát – tudíž při jednom pohybu pístu nahoru a dolů nedojde k jednomu velkému vznícení nafty ve válci, nýbrž několika menším přesně načasovaným vznícením, které posouvají píst, je tento motor opravdu tichý! Mame zde dvě možnosti : slabší 1.6TDI 77 kw, případně v Německu se prodával ještě 66kw a silnější 2.0TDI 103 a 125kw( později 130kw)
Já doporučuji i vzhledem k osobním zkušenostem 2.0TDI 103kw s manuálním řazením anebo 125kw s automatem. Nevím proč, ale motory 1.6 používají vstřikovaní od Continental/Siemens – které je obecně méně spolehlivé a vstřiky jsou servisní past – nedají se repasovat.  Nejspiš je to levnější než BOSCH, který dávají do 2.0. Měl jsem tento motor v roce 2009-2012 v Passatu a najel s nim asi 300.000km, nebyl špatný, ale se vstřikováním jsem měl problémy a bohužel na bezchybném vstřikovaní zavisí i např. životnost filtru pevných částic atd.  Navíc v realném provozu měl totožný kombík vyšší spotřebu než 2.0TDI.
Potom jsem totiž jezdil s 2.0TDI, který měl při prodeji najeto 410.000km a mám i několik známých kteří mají s tímto motorem podobný nájezd. Ve směs odchází : kyslíková sonda u filtru pevných částic za cca 4.000Kč, EGR ventil za cca 10.000Kč, ventil ovládání lopatek turbodmychadla cca 5000Kc  – tohle je třeba velký rozdíl mezi starším a novým TDI – to co dřív odepsalo celé turbo – čili zatuhlá regulace naklápění (auta padající do nouzového režimu v kopci nebo při předjíždění je dnes vyměnitelný díl bez demontáže turbodmychadla).


Klimatizaci mají všechny Tourany, doporučuji ale dvojzónovou s čidlem, která udržuje zvolenou teplotu a třeba Vaše manželka může mít v létě třeba o 2 stupně víc než vy. Klimatizace reguluje jak moc studeny vzduch jde z ventilace aby dosáhla v autě požadované teploty.

Výbavy: Trendline – základ, má klimu, přední okénka v elektrice, jednoduché látkové sedačky bez bederní opěrky a většinou je i bez loketní opěrky.

Comfortline – prostřední, má většinou hagusy, všechny okna ovládané elektricky, sedačky s bederní opěrkou, dvojzónovou klimatizaci, loketní opěrku a většinou kožený volant a řadičku.

Highline – má chromové hagusy, barevný displej mezi budíky, sedačky potažené alcantarou, multifunkční volant atd.

Pokud netrváte na vyšším posazu a nepotřebujete 7 míst, alternativou je Passat kombi, kde jsou vždy motory Common-Rail už od faceliftu z konce roku 2009.

Leave comments

Your email address will not be published.*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to top